جستاری : از دکتر حمیدالله مفید ( بخش نخست)
در باغستان زبان
برخی از ویژه گی های درست نگاری در زبان فارسی- دری
گل نیست، ماه نیست ، دل ماست پارسی
غوغای کوه ، ترنم دریاست پارسی(قهار عاصی).
درحقیقت زبان، اساسی ترین ابزار بازتاب وانتقال اندیشه است . زبان هنرمندانه در واقع بافت خلاقانه واژه هاست که با استفاده از ان نویسنده مخاطب ، خواننده وخواهنده اش را می آفریند. به آنچه که نویسنده قبل از همه نیاز دارد ،آشنایی با اصول نگارش زبان ، دستور زبان ، گنجینه بزرگ از لغات وواژه ها ، قوه تخیل بدیع،ودقت در کاربرد درست واژه هاست که می تواند، اثر نویسنده را جاویدانه وپایدار و خواننده را دچار شگفتی سازد وبه ستایش وادارد.
اندیشه، هنگامی با ارزش می شود، که درست بیان وارایه گردد، اگر زبان نگارش، نارس وکاربرد واژه ها محدود باشد؛ اندیشه هر قدر ارزشمند پی ریزی گردد ؛ نه هوده بلکه بیهوده رقم زده می شود .پاکیزگی وپالوده گی اندیشه، در روشنایی نگارش ،با به کاربرد درست زبان فروزانتر می گردد. اندیشه به تنهایی، دهلیز غبار آلودیست، که هیچ چیزی در آن ،حدود معین خود را ندارد. زبان است که اندیشه را ژرفا می دهد وغبار های فراگسیخته گی را از رویش می زداید . به گفتاورد« یوهان گوتفرید هردی» ادبیات شناس، که گفته است:«اگر این درست باشد که بدون مفاهیم نمی توانیم بیندیشیم واندیشه را توسط واژه ها فرامی گیریم، به خاطر آنست که مرزا ها وحدود شناختهای بشری توسط زبان بیان می شود.».
اگر به دستور زبان ، به صورت نوشتاری وغنای واژه ها ودر یک سخن، به اصول نگارش زبان رویکرد وتوجه نشود وزبان ارایش وپالایش داده نشود؛به یقین که زبان به مرور زمان به یک عنصر نادرست بیهوده وغیر کارآمد چهره می نمایاند.
دگر اینکه نسبت کم توجهی وساده نگری، نادرستی های به زبان پدیدار می گردد، که آهسته ، آهسته زبان را از ریشه وبیشه اش بدور برده و آن را بی هویت وبی رویت می سازد.
در زبان فارسی به مرور زمان نسبت کم توجهی گوینده گان وبه ویژه دست اندرکاران فرهنگی این زبان ،نارسایی های جدی پدیدار گردیده است.که می توان انها را چنین بخشبندی کرد.
نادرستی های دستوری را ، درنگارشها می توان به سه دسته بخشبندی کرد:
۱- نارسایی های که از دیگر زبانها به زبان فارسی ره گشوده اند.
۲-نادرستی های که نسبت کم توجهی در خود زبان فارسی به دیده می آید
۳- نادرستی های که در انواع نگارشهای ادبی وجود دارد.
در باغستان زبان
برخی از ویژه گی های درست نگاری در زبان فارسی- دری
گل نیست، ماه نیست ، دل ماست پارسی
غوغای کوه ، ترنم دریاست پارسی(قهار عاصی).
درحقیقت زبان، اساسی ترین ابزار بازتاب وانتقال اندیشه است . زبان هنرمندانه در واقع بافت خلاقانه واژه هاست که با استفاده از ان نویسنده مخاطب ، خواننده وخواهنده اش را می آفریند. به آنچه که نویسنده قبل از همه نیاز دارد ،آشنایی با اصول نگارش زبان ، دستور زبان ، گنجینه بزرگ از لغات وواژه ها ، قوه تخیل بدیع،ودقت در کاربرد درست واژه هاست که می تواند، اثر نویسنده را جاویدانه وپایدار و خواننده را دچار شگفتی سازد وبه ستایش وادارد.
اندیشه، هنگامی با ارزش می شود، که درست بیان وارایه گردد، اگر زبان نگارش، نارس وکاربرد واژه ها محدود باشد؛ اندیشه هر قدر ارزشمند پی ریزی گردد ؛ نه هوده بلکه بیهوده رقم زده می شود .پاکیزگی وپالوده گی اندیشه، در روشنایی نگارش ،با به کاربرد درست زبان فروزانتر می گردد. اندیشه به تنهایی، دهلیز غبار آلودیست، که هیچ چیزی در آن ،حدود معین خود را ندارد. زبان است که اندیشه را ژرفا می دهد وغبار های فراگسیخته گی را از رویش می زداید . به گفتاورد« یوهان گوتفرید هردی» ادبیات شناس، که گفته است:«اگر این درست باشد که بدون مفاهیم نمی توانیم بیندیشیم واندیشه را توسط واژه ها فرامی گیریم، به خاطر آنست که مرزا ها وحدود شناختهای بشری توسط زبان بیان می شود.».
اگر به دستور زبان ، به صورت نوشتاری وغنای واژه ها ودر یک سخن، به اصول نگارش زبان رویکرد وتوجه نشود وزبان ارایش وپالایش داده نشود؛به یقین که زبان به مرور زمان به یک عنصر نادرست بیهوده وغیر کارآمد چهره می نمایاند.
دگر اینکه نسبت کم توجهی وساده نگری، نادرستی های به زبان پدیدار می گردد، که آهسته ، آهسته زبان را از ریشه وبیشه اش بدور برده و آن را بی هویت وبی رویت می سازد.
در زبان فارسی به مرور زمان نسبت کم توجهی گوینده گان وبه ویژه دست اندرکاران فرهنگی این زبان ،نارسایی های جدی پدیدار گردیده است.که می توان انها را چنین بخشبندی کرد.
نادرستی های دستوری را ، درنگارشها می توان به سه دسته بخشبندی کرد:
۱- نارسایی های که از دیگر زبانها به زبان فارسی ره گشوده اند.
۲-نادرستی های که نسبت کم توجهی در خود زبان فارسی به دیده می آید
۳- نادرستی های که در انواع نگارشهای ادبی وجود دارد.
اين مطلب آخرين بار توسط مردم در الثلاثاء نوفمبر 06, 2012 11:43 pm ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.